My College Fund

Jutawan Internet Bongkar Rahsia 3P Memulakan Perniagaan Online

Biasanya semasa hari-hari biasa, saya tidak dapat menonton televisyen waktu siang. Tapi ada suatu hari itu, saya pergi ke klinik mengambil ubat, semasa menunggu ubat itu, maka saya menontonlah Malaysia Hari Ini di TV. Menariknya pada masa itu mereka membincangkan tentang pendapatan online.

3p
Kemudian muncullah Irfan Khairi membongkar rahsia formula 3P permulaan perniagaan online:

3P tersebut adalah: produk, platform. dan promosi.

1. Produk
menurut Irfan Khairi, adalah lebih baik kita menjual produk yang kita minat nak jual. Produk dalam hobi kita. Ini kerana, lepas kita balik kerja, kita penat... jadi bertambah penat lah kalau buat benda yang kita tak minat.

2. Platform
Mulakan perniagaan mengunakan platform yang anda sedia tahu. Sebagai contoh anda memang dah reti guna media sosial, dan membaca blog. Takde la nak serabut kepala masa nak start berniaga sangat. Lepas sebulan, (seperti yang disyorkan Dr. Azizan Osman) cepat-cepat beli nama domain internet. KAWTIM.COM menyediakan pelbagai nama domain dan perkhidmatan lain pada harga kompetitif. Yang 'italik' ni saya saja tambah, iklanlah sikit.

3. Promosi
Menurut Irfan Khairi, Semasa promosi dalam media sosial, jangan asyik post jual produk je. Orang pun tak suka asyik suruh beli je kan. (Komen saya: nanti lama-lama orang, unfriend/unlike... jadi dah kurang pelanggan berpotensi).

Menurut Irfan lagi,
"Ramai yang bertanyakan saya, bahawa mereka telah menggunakan facebook, instagram dan lain-lain tetapi masih sukar mendapat pelanggan. Jawapannya adalah mudah. Teknik dan strategi promosi yang digunakan adalah tidak efektif. Malah ada yang hanya menjatuhkan kredibiliti perniagaan sendiri oleh kerana melakukan teknik yang tidak beretika (tanpa disedari)"
Itu sahajalah yang saya faham masa tonton TV itu. Rupa-rupanya Irfan Khairi juga ada berkongsi tentang 3P ini dengan lebih lanjut lagi di dalam blog beliau. Kalau ada point-point yang saya terlepas, anda bolehlah baca di blog beliau.

Sekian, terima kasih.

dotcom-kan perniagaan anda dengan kawtim.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...