My College Fund

Naib Canselor UiTM ditanya 3 soalan oleh lelaki misteri

Filem Chowrasta telah mula ditayang di pawagam pada Disember tahun lepas, dan kini boleh ditonton di dalam siaran Astro First. Filem ini diinspirasi dari kisah YBhg. Tan Sri Dato' Sri Prof. Ir. Dr. Sahol Hamid b. Abu Bakar, FASc, Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Lazimnya kita akan beranggapan yang orang yang berjaya tidak pernah gagal peperiksaan, apatah lagi untuk seorang yang bakal menjadi Naib Canselor sebuah universiti di masa hadapan. Dalam filem tersebut, diceritakan bahawa Tan Sri Prof. Sahol Hamid pernah gagal peperiksaan semasa belajar di Institut Teknologi Mara (nama lama UiTM). Bagaimana beliau boleh gagal? Kalau nak tau kenalah tonton filem Chowrasta. Jangan beli yang cetak rompak yer.

Berbalik kepada pasal kejayaan beliau...

Dalam keadaan dok monyok dengan kegagalan, beliau telah didatangi oleh seorang lelaki misteri yang akhirnya bertanyakan tiga soalan ini kepada beliau:
  1. Solat 5 waktu tak?
  2. Sayang ibu tak?
  3. Adakah anda akan membantu yang susah jika berjaya?
Dengan dibantu oleh pensyarah berbangsa Tionghwa, Beliau diberikan peluang kedua. Akhirnya beliau kini berjaya dan kini menjadi Naib Canselor UiTM

Tiga Soalan Lelaki Misteri yang mendorong kejayaan Naib Canselor UiTM
Hamid (Chem Amar) memikir jauh tiga pertanyaan seorang lelaki misteri (Mazlan Tahir).
Adegan filem Chowrasta ini dirakam di hadapan Masjid Kapitan Keling, Pulau Pinang.

--

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...