My College Fund

Permohonan Jarak Jauh USM 2013 kini dibuka


Permohonan PJJ USM boleh dibuat di sini.

Lain-lain tentang PJJ:
tel: 04-6533219


PERMOHONAN KE PROGRAM PENGAJIAN JARAK JAUH (PPJJ)
UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

PENDAFTARAN
  1. Pemohon perlu mendaftar melalui laman web https://pohon.usm.my/ppjj yang boleh dicapai melalui laman web rasmi USM http://www.usm.my.
  2. Pendaftaran permohonan ke Universiti Sains Malaysia adalah melalui pembelian nombor PIN PJJ USM [RM60] di mana-mana cawangan BSN.
  3. Nombor PIN PJJ USM juga boleh dibeli melalui kaunter BSN atau mesin ATM/Internet Banking (bagi pemegang akaun GIRO sahaja).
  4. Pemohon dikehendaki memasukkan maklumat berikut :-
    • No. Kad Pengenalan / Mykad / No.Tentera / No.Polis
    • Kata Laluan (ciptaan sendiri 5-15 aksara)
    • Nama Ibu
    • Alamat emel yang aktif dan betul
    • No.Pin PJJ USM
  5. Nombor Rujukan akan dipaparkan dan juga diemelkan setelah proses pendaftaran berjaya. Sila gunakan Nombor Rujukan yang diberikan semasa berurusan dengan USM.

PERMOHONAN
  1. Anda perlu Login menggunakan Nombor Rujukan yang telah diberi dan Kata Laluan yang anda tetapkan semasa pendaftaran. Gunakan kemudahan Lupa Kata Laluan jika anda terlupa kata laluan dan hubungi nombor 1 300 888 876 sekiranya terlupa Nombor Rujukan.
  2. Pemohon mesti mengisi semua maklumat yang dikehendaki. Maklumat bertanda * mesti diisi untuk membolehkan pemohon pergi ke langkah seterusnya.
  3. Setelah selesai mengisi maklumat, pemohon perlu klik ”SETERUSNYA>>” untuk ke langkah seterusnya.
  4. Sila Sahkan maklumat / keterangan / data pada permohonan yang diberikan adalah benar dengan klik pada butang [SETUJU] atau [TIDAK SETUJU]. Kegagalan berbuat demikian akan menyebabkan permohonan anda tidak akan diproses. Setelah butang [SETUJU] di klik sistem akan mengesahkan status penerimaan permohonan anda.
  5. Sila cetak dua (2) salinan borang permohonan yang telah lengkap diisi. Satu (1) salinan adalah untuk simpanan pemohon dan satu (1) salinan perlu dihantarkan bersama-sama :-
    • satu (1) salinan MyKad
    • satu (1) salinan sijil SPM
    • satu (1) salinan sijil STPM (jika berkaitan)
    • satu (1) salinan sijil Diploma (jika berkaitan)
    • satu (1) salinan lengkap transkrip Diploma (jika berkaitan) dan
    • dokumen-dokumen lain yang berkaitan ke alamat seperti dibawah :


SEKSYEN PENGAMBILAN PELAJAR
BAHAGIAN PENGURUSAN AKADEMIK
JABATAN PENDAFTAR
ARAS 2, BANGUNAN CANSELORI,
UNIVERSITI SAINS MALAYSIA, 11800 USM,
PULAU PINANG.

** NOTA :
Semua dokumen hendaklah disahkan oleh Pegawai Kerajaan Kumpulan A.
Sila nyatakan nama program yang dipohon di luar sampul seperti berikut :-
Contoh : PROGRAM PENGAJIAN JARAK JAUH (SAINS)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...