My College Fund

Lima rahsia yang mempengaruhi jualan di instagram

Salah satu cara perniagaan online adalah menggunakan platform Instagram. Bagaimanapun, bagi kebanyakkan peniaga, membuat jualan di instagram bukanlan mudah. Salah seorang kenalan saya, Cik Zunaidah (dikenali sebagai June) berkongsi lima RAHSIA yang mempengaruhi jualan anda di instagram. Saya mengucapkan terima kasih kepada Cik June yang membenarkan saya berkongsi artikel dari laman sosial beliau.

Berikut, dalam italic, adalah tulisan beliau dari laman sosial beliau untuk manfaat kita bersama:

Lamanya saya tak berkongsi ilmu di wall saya..semoga sahabat sihat sejahtera semua ya..☺☺☺

Hari ini saya nak kongsi teknik-teknik jualan di Instagram..

Ada 5 faktor yang patut anda ambil berat jika nak buat jualan di Instagram (IG)

1 : Pemilihan produk
Anda kena tahu, kebanyakkan pengguna IG ni muda remaja. Jadi anggaran umur mereka juga lingkungan bawah 35 tahun. Mungkin bawah 30. Kedudukan kewangan pun ala kadar. Jadi kalau letak produk mahal, atau produk-produk untuk orang berusia memang slow jika di IG. Letak ubat kuat yang baca budak2 nak buat apa weh..

2 : Gambar
Cuba ubah gambar-gambar yang kita post tu. Supaya nampak unik lain dari yang lain. Tak lah asyik gmbr ala2 katalog produk je. Dalam IG, kebanyakkan pengguna suka masuk IG sbb mereka suka tengok gambar2 unik. Bukan nak tgk katalog barang. Jadi, jika gambar produk anda ada kelainan, besar kemungkinan ramai orang suka, ramai orang suka, lagi tinggi potensi orang nak beli. Dalam IG gambar jadi penambat hati mereka.

3 : Ayat jualan.
Sama macam point diatas, dalam IG orang bukan nak tengok katalog barang, jadi cuba lah elakkan terlalu hard selling. Dalam erti kata lain, ayat jangan lah asyik nak menjual je. Sesetengah mereka masuk IG sbb nak lari dari Facebook (FB) yang ramai sangat orang dok menjual tau. Jadi ubah ayat ke arah cuba perkenalkan produk dengan lebih unik.

4 : Penggunaan ‪#‎tags‬.
Tak dinafikan, ada juga yang suka shopping dalam IG ni, dan mereka cari barang berdasarkan #tags. Jadi, anda kena tahu lah apa yang mereka biasa cari, nak tahu bagaimana? letakkan situasi diri anda seperti mereka, jika nka cari produk, apa yang anda cari. Contoh, jika saya nka cari barang bayi, saya akan taip barangbayi, bukan sayajualbarangbayi. Tak ramai yang tahu ‪#‎sayajual‬ tu. #sayajual tu famous di kalangan peniaga je. Lagi satu, tak payah lah letak #tags yang tak berkaitan, buat semak post je weh. Kau jual jersi bola, lepas tu konon-konon kau nak tarik follower Wak Doyok letaklah ‪#‎akuyangpakaikauyangpanas‬. Silap-silap hari bulan orang ingat jersi yang kau jual tu jenis kain panas, terus tak ada orang beli. Dan silap-silap hari bukan, follower mereka block IG kau sebab panas tengok asyik nak menjual je. Jadi, sila fahami situasi bakal pelanggan anda dan juga pengguna IG yang lain.

5 : Followers
Okay, ni paling penting, siapa follower anda tu yang mainkan peranan utama untuk anda lariskan jualan dalam IG. Follower yang ramai tak semesti bagus. Bagus untuk naikkan kepercayaan dam kredibiliti, tapi untuk convert ke jualan belum tentu. Cuba bayangkan follower anda anda 150,000 orang, dan anda jual shawl, tudung, baju kurung, TAPI, follower anda semuanya budak sekolah, lelaki, umur lingkungan 15-18 tahun. Buat apa? Jadi, yang penting adalah TARGETED FOLLOWER.

Nak belajar lebih lanjut tentang 4 elemen penting ni?
- Gambar
- Ayat jualan
- Penggunaan hashtag
- Targeted followers

Boleh baca lanjut di sini yaπŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡
http://bit.ly/teknikjualaninsta_millioninsta
.
‪#‎superladyisback‬
‪#‎millioninsta‬

Terima kasih Cik Jun. Bagi yang ingin membaca artikel ini dalam media sosial beliau, bolehlah klik pautan ini.


dotkomkan perniagaan anda dengan KAWTIM.COM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...